Saturday, October 29, 2011

Usul Kelima : Pendapat Ketua & Timbalannya Hendaklah Dipakai Selama mana Tidak Berlanggar dengan Kaedah Syarak




وَرَأْيُ الإِمَامِ وَنَائِبِهِ فِيمَا لاَ نَصَّ فِيهِ وَفِيمَا يَحْتَمِلُ وُجُوهًا عِدَّةً وَفِي الْمَصَالِحِ الْمُرْسَلَةِ مَعْمُولٌ بِهِ مَا لَمْ يَصْطَدِمْ بِقَاعِدَةٍ شَرْعِيَّةٍ ، وَقَدْ يَتَغَيَّرُ بِحَسَبِ الظُّرُوفِ وَالْعُرْفِ وَالْعَادَاتِ – وَالأَصْلُ فِي الْعِبَادَاتِ التَّعَبُّدُ دُونَ الالْتِفَاتِ إِلَى الْمَعَانِي وَفِي الْعَادِيَاتِ الالْتِفَاتُ إِلَى الأَسْرَارِ وَالْحِكَمِ وَالْمَقَاصِدِ .

Pandangan ketua dan timbalannyanya pada masalah yang tidak ada nas putus padanya dan pada perkara yang mempunyai arah pandangan yang berbagai-bagai hendaklah dipakai selagimana ia tidak bertentangan dengan kaedah syarak. Pandangan ini kadangkalanya berubah dengan perubahan situasi, uruf dan adat. Asal dalam perkara ibadat adalah mengabdikan diri tanpa berpaling kepada makna-maknanya sedangkan asal dalam perkara adat, dilihat kepada rahsia-rahsia, hikmat dan tujuannya.

No comments:

Post a Comment